W roku szkolnym 2021/2022 nasze przedszkole podjęło się realizacji kolejnych projektów międzynarodowych. Wspólnie z partnerami z Turcji, Francji i Rumunii podjęliśmy szereg działań mających na celu celebrowanie ustanowionego 26 września międzynarodowego święta – Europejskiego Dnia Języków Obcych. Ustanowione z inicjatywy Rady Europy w 2001 roku święto ma na celu zachęcenie wszystkich Europejczyków do nauki języków obcych oraz propagowanie różnorodności językowej i kulturowej Europy. Z okazji tego święta na całym kontynencie organizowane są liczne imprezy i spotkania. Dlatego też wspólnie z nauczycielami z innych krajów zdecydowaliśmy się zorganizować nietypowe zajęcia z dziećmi.
W grupie 6-latków dzieci bardzo entuzjastycznie podeszły do proponowanych aktywności. Cały okres współpracy upłynął nam na rozwijaniu kompetencji językowych – dzieci wspólnie wykonały logo projektu oraz kartki z pozdrowieniami dla partnerów projektu, które osobiście wysłaliśmy do dalekiej Turcji, Rumunii, Francji oraz Polski podczas wycieczki na Pocztę. Poza tym wykonaliśmy wordwall – ścianę słów, zawierającą codzienne zwroty w języku polskim i angielskim, które z zaangażowaniem wymawiali w języku angielskim nasi podopieczni oraz zaśpiewaliśmy piosenkę „Old Mac Donald had a farm”, która znalazła się na platformie TwinSpace. 6-latki wzięły również udział w spotkaniu online z grupą 5-latków z Turcji – widok dzieci z tak odległego kraju oraz konieczność porozumiewania się w języku angielskim okazał się być dla wielu zaskakujący. Dzięki temu wzrosła motywacja dzieci do nauki języka angielskiego, który pozwala komunikować się z ludźmi z wielu zakątków świata.
W trakcie trwania projektu nasze przedszkolaki miały również okazję używać najnowszych technologii, obserwować zaprzyjaźnione przedszkolaki za pośrednictwem internetu, tabletu, telefonu, nagrywać własne występy i oglądać je w przestrzeni TwinSpace. Dzieci dowiedziały się, że języki obce można poznawać na wiele ciekawych sposobów. Z pewnością wzrosła w nich motywacja do nauki języków obcych, jak również świadomość równości praw wszystkich ludzi niezależnie od miejsca zamieszkania. Nasze przedszkolaki z niecierpliwieniem oczekiwały listów zwrotnych zawierających fotografie odległej Turcji, Rumunii i Francji, które w końcu dostarczył nam nasz drogi listonosz – to była dla nas fascynująca przygoda.
Marta Smycz