Dzisiaj miało miejsce wmurowanie kamienia węgielnego pod most kolejowy w Küstrin-Kietz. Uroczystego wmurowania dokonał premier Branderburgii Dietmar Woidke, koordynator rządu ds. niemiecko-polskiej współpracy społecznej i przygranicznej. Premier stwierdził, że jest to dzień symboliczny – podczas, gdy 70 lat temu burzono mosty, teraz buduje się nowe, które jeszcze bardziej połączą nasze dwa zaprzyjaźnione narody.
Nowy most kolejowy będzie pierwszym na świecie tego typu obiektem całkowicie wykonanym z włókien węglowych – materiału lżejszego i bardziej elastycznego od stali. Most będzie dwutorowy, o długości 265 metrów na Odrze. Pociągi będą mogły przemieszczać się po nim z prędkością 120 km/h, czyli cztery razy szybciej niż dotychczas.
Koszt inwestycji to 65 mln euro. Budowa finansowana jest ze środków Rządu Federalnego Niemiec we współpracy z Deutsche Bahn. Koniec inwestycji zaplanowano na końcówkę 2022 roku. Projekt ma na celu uatrakcyjnienie transportu kolejowego, przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska.