Od najbliższej środy, 16 marca rozpocznie się przyjmowanie wniosków o nadanie numeru PESEL obywatelom Ukrainy uciekającym przed wojną. Nadanie numeru PESEL pomoże uchodźcom w procedurze uzyskania świadczeń związanych z opieką zdrowotną, czy socjalną, a także ułatwi zapisanie dziecka do szkoły, czy podjęcie zatrudnienia.
Apelujemy, aby obywatele Ukrainy nie udawali się po nadanie numeru PESEL już pierwszego dnia - numery PESEL urząd będzie wydawać w systemie ciągłym.
W trakcie wizyty w Urzędzie Miasta należy pamiętać o obowiązku zasłanianiu ust i nosa za pomocą maseczki, dezynfekcji rąk, a także o zachowaniu dystansu społecznego.
Najważniejsze informacje
1. Wyrobienie numeru PESEL od 16 marca
Obywatele Ukrainy, którzy ubiegają się o nadanie numeru PESEL w związku z konfliktem na Ukrainie, będą mogli załatwić sprawę wyłącznie po wcześniejszym umówieniu wizyty:
• telefonicznie pod numerem telefonu 95 727 81 00
• osobiście w Urzędzie Miasta Kostrzyn nad Odrą, przy ul. Granicznej 2, 66-470 Kostrzyn nad Odrą.
2. Co to jest PESEL
Numer PESEL to ciąg 11 cyfr, które są indywidualnie przypisane każdemu człowiekowi. Z numeru PESEL można wyczytać datę urodzenia oraz płeć. PESEL jest przydatny m.in. do:
• korzystania z opieki zdrowotnej i szczepień,
• założenia konta w banku,
• zapisania dziecka do szkoły,
• korzystania ze świadczeń pomocowych dla uchodźców.
3. Gdzie składa się wniosek o numer PESEL
Aby otrzymać numer PESEL należy najpierw umówić się na wizytę w Kostrzynie nad Odrą po umówionej wizycie, PESEL wydaje Ewidencja Ludności oraz Biuro Dowodów Osobistych Urzędu Miasta Kostrzyn nad Odrą.
4. Jak składa się wniosek o nadanie numery PESEL
• Najpierw trzeba umówić wizytę w urzędzie.
• Przy składaniu wniosku o nadanie numeru PESEL obywatele Ukrainy i członkowie ich rodzin są zobowiązani dołączyć fotografię.
• Podczas składania wniosku od osoby, której dotyczy wniosek, pobierane będą również odciski palców. Nie dotyczy to dzieci do lat 12.
• Papierowy wniosek składa się osobiście. Należy wcześniej się umówić.
• Wniosek jest bezpłatny.
• Wniosek wypełnia osoba, która ubiega się o PESEL albo urzędnik na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę.
• Należy mieć ze sobą dokument, na podstawie którego przekroczyły granicę (paszport biometryczny, ukraiński paszport wewnętrzny, Kartę Polaka, akt urodzenia w przypadku dzieci).
• Do wniosku o nadanie numeru PESEL musi być dołączona kopia dokumentu, na podstawie którego zostanie ustalona tożsamość wnioskującego. Aby przyspieszyć procedury, osoby mające taką możliwość mogą przy składaniu wniosku wraz z oryginałem przedstawić kserokopię dokumentu tożsamości.
• Składając wniosek warto podać swój adres mailowy i numer telefonu oraz wyrazić zgodę na założenie profilu zaufanego. Profil ułatwia załatwianie różnych formalności przez internet (np. wniosek o świadczenia pieniężne).
5. Jak wyrobić numer PESEL dla dziecka
• Za dziecko wniosek może złożyć jego rodzic, opiekun tymczasowy lub osoba sprawująca nad nim faktyczną pieczę.
• Od osób, które skończyły 12. rok życia, będą pobierane odciski palców.
• Do nadania numeru PESEL potrzebne są też fotografie
6. PESEL nadany przed 16 marca
• Osoby, którym został już nadany numer PESEL (bez fotografii i pobierania odcisków palców), będą musiały ponownie zgłosić się do Urzędu Miasta Kostrzyn nad Odrą i dostarczyć fotografie oraz zostawić odcisków palców.
• Zgodnie z ustawą jest to niezbędne, by mogły korzystać z rozwiązań pomocowych przewidzianych w ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy.
7. Co to jest profil zaufany
Chcesz załatwiać sprawy urzędowe online? Potrzebujesz profilu zaufanego. To bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można załatwiać, określone sprawy urzędowe online, w serwisach administracji publicznej, bez wychodzenia z domu (m.in. ePUAP, CEIDG, ZUS, Urząd Skarbowy oraz urzędy gmin, powiatów, województw i centralnej administracji rządowej).
Aby potwierdzić Profil Zaufany, wypełnij prosty formularz. Następnie w ciągu 14 dni udaj się do dowolnego punktu potwierdzającego z dowodem osobistym lub paszportem. Używaj Profilu Zaufanego do logowania się do systemów administracji publicznej i skutecznego korzystania z elektronicznych usług publicznych
Uwaga: Profil Zaufany możesz założyć bez wychodzenia z domu, jeśli masz:
• konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego ,
• kwalifikowany podpis elektroniczny.