Mieszkańcy Kostrzyna mają powody do radości – od 1 kwietnia 2023 rozpoczyna pracę drugi zespół ratownictwa medycznego. Ratownicy będą stacjonować w lokalu przy ul. Granicznej.
- Na tą decyzję wszyscy czekaliśmy wiele lat. Od kwietnia będą stacjonować w Kostrzynie 2 zespoły medyczne: S – dwóch ratowników z lekarzem oraz P – dwóch ratowników – radości nie kryje Burmistrz Miasta dr Andrzej Kunt.
Miasto Kostrzyn nad Odrą przekazało już lokal przy ul. Granicznej dla zespołu ratownictwa medycznego
Ratownicy nowego zespołu stacjonować będą w pomieszczeniach specjalnie do tego przystosowanych przy ul. Granicznej. Zostały one wyremontowane przez Urząd Miasta i wyposażony przez Spółkę Nowy Szpital. Dyżur trwający 24 godziny, pełnić będzie tam zawsze dwóch ratowników.
- To świetne miejsce dla zespołu ratowników. Pewnie wiele osób zdziwi fakt, iż druga karetka będzie zlokalizowana w innej części miasta, niż znajduje się szpital. Takie rozwiązanie jest konieczne z powodu bodowy mostu na Warcie. Korki w mieście, których należy się niebawem spodziewać, utrudnią ratownikom szybką interwencję i dojazd do oczekujących na szybką pomoc. Dlatego druga karetka stacjonująca po drugiej stronie rzeki jest niezbędna, aby skrócić czas dojazdu do chorych lub rannych po tej stronie miasta – podkreśliła Prezes Nowego Szpitala Joanna Dzyganowicz.
Rada Miasta podjęła decyzję o przeznaczeniu 450.000 zł na zakup ambulansu dla ratownictwa medycznego
Rada Miasta Kostrzyn nad Odrą 9 marca podjęła jednogłośnie 14 głosami ZA, uchwałę w sprawie przekazania dotacji w kwocie 450.000 zł na zakup ambulansu dla ratownictwa medycznego w Kostrzynie nad Odrą. Dotacja zostanie przekazana Powiatowi Świebodzińskiemu, który jest udziałowcem spółki Ratownictwo Medyczne i posiada w niej 51 % udziałów. Koszt zakupu karetki to ponad 685.000 zł, Kostrzyn więc partycypuje w 2/3 kosztów zakupu. Co ważne 16 marca został rozstrzygnięty przetarg i nowa karetka dotrze do Kostrzyna już za 2-3 tygodnie. Do tego czasu zespół ratunkowy będzie korzystał z drugiej karetki będącej na stanie Nowego Szpitala.
- Dodatkowa karetka dla Kostrzyna oczywiście znacznie poprawi stan bezpieczeństwa mieszkańców naszego miasta. Sytuacja pod tym względem w ostatnim czasie zdecydowanie zmienia się na plus także dzięki m.in. planowej budowie w Kostrzynie nowej remizy strażackiej, wypełnieniu wszystkich etatów w kostrzyńskim Komisariacie Policji czy budowie w naszym mieście głównego punktu zasilania energii elektrycznej, działalności naszego WOPR i Ochotniczej Straży Pożarnej. Zabranie z Kostrzyna jednej z karetek w 2007 r., było błędem ówczesnych decydentów z Ministerstwa Zdrowia, z czego my w naszym mieście od razu zdawaliśmy sobie sprawę. Bardzo dobrze, że błąd ten dostrzeżono również w Warszawie i w końcu skutecznie zdecydowano się go naprawić – podkreślił Wiceprzewodniczący Rady Miasta Michał Kunt.
Wojewoda 16 marca przekazał dobre wieści
Podczas konferencji prasowej 16 marca Wojewoda powiadomił, iż 8 marca Minister Zdrowia podjął decyzję, iż liczba zespołów ratunkowych w województwie lubuskim zwiększa się z 54 do 55.
- Kostrzyn jest miastem przygranicznym, jedynym takiej wielkości miastem, który nie miał dwóch zespołów. Jest obszarem mocno rozwijającym się gospodarczo – funkcjonuje tu Specjalna Strefa Ekonomiczna, wiele zakładów pracy. Szpital w Kostrzynie nie przyjmuje np. pacjentów kardiologicznych, urazowych, dzieci – takie przypadki przewożone są do Gorzowa Wlkp. co powoduje, że przez kilka godzin karetki w Kostrzynie nie ma. Od 2019 roku otrzymywałem prośby poprzez Starostwo Powiatowe w Gorzowie Wlkp., poprzez kostrzyński samorząd, Pana Burmistrza - prośby o to, aby w Kostrzynie był obecny drugi Zespół Ratownictwa Medycznego. Te argumenty przemawiały za tym, że kilkukrotnie występowałem do Ministra Zdrowia o zmiany w Planie Działania Systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego w woj. lubuskim. Cieszę, że teraz, dzięki podjętej decyzji, mieszkańcy Kostrzyna będą mogli czuć się bezpiecznie i bardziej pewnie. To dotyczy także gmin sąsiednich jak Górzyca, Słońsk, a także ważnych szlaków komunikacyjnych, na których zdarza się dużo wypadków - też będą bardziej zabezpieczone– podkreślił w swoim wystąpieniu Wojewoda Lubuski Władysław Dajczak.
- Druga karetka była niezbędna w tym miejscu, gdyż w Kostrzynie nie ma SOR-u i oddziału dziecięcego, więc jeden zespół ratunkowy dotychczas funkcjonujący, często zajęty był z powodu konieczności transportu chorych do Gorzowa – przekazał Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego – Waldemar Gretka. Rozpoczęcie funkcjonowania drugiego zespołu medycznego w Kostrzynie nad Odrą, przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa medycznego mieszkańców miasta i szybszego reagowania w momentach zagrożenia życia obywateli.
- Chciałbym podziękować wszystkim zaangażowanym w starania o zatwierdzenie w Planie Zabezpieczenia Medycznego naszego województwa drugiego Zespołu Ratownictwa Medycznego w naszym mieście. Przez ten czas, gdy w Kostrzynie funkcjonowała tylko jedna karetka, odbyłem wiele spotykań i rozmów w tej sprawie, jednak rachunek ekonomiczny utrudniał pozytywne rozstrzygnięcia. Szczególne podziękowania kieruję do Wojewody Władysława Dajczaka, bez jego determinacji nadal czekalibyśmy na druga karetkę – powiedział Burmistrz dr Andrzej Kunt. Bardzo się cieszę z tej decyzji jako lekarz, gdyż zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców naszego miasta jest wartością najcenniejszą!