Szkoła Podstawowa nr 4 im. Konstytucji 3 Maja w Kostrzynie nad Odrą w roku 2021 aplikowała do projektu Ponadnarodowa mobilność uczniów. W roku szkolnym 2022/2023 projekt został zaakceptowany i otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) finansowanego ze środków Unii Europejskiej (85 711.00 zł) i środków Miasta Kostrzyn nad Odrą (do wykorzystania 32 000.00 zł).
Piętnastu uczniów i trzech nauczycieli SP4 realizowało w II półroczu roku szkolnego 2022/2023 w ramach Ponadnarodowej mobilności uczniów projekt „Skąd pochodzę? Kim jestem? Dokąd zmierzam?”. Projekt zakładał rozwój kompetencji kluczowych a jego celem było zapoznanie się z dziedzictwem kulturowym i historycznym Włoch i Polski oraz poznanie swoich własnych korzeni.
W kwietniu 2023 r. odbyła się wizyta przygotowawcza, podczas której została podpisana umowa między szkołami, wysłannicy SP4 sprawdzili również warunki lokalowe. Przed wyjazdem do Włoch uczniowie wzięli udział w obowiązkowych zajęciach przygotowawczych. Były to zajęcia językowe, kulturowo-historyczne oraz pedagogiczne, podczas których uczestnicy mobilności powtarzali i wzbogacali słownictwo i struktury gramatyczne z języka angielskiego, przeszli podstawowy kurs z języka włoskiego. W ramach zajęć sami zaplanowali swój pobyt we Włoszech uwzględniając budżet, miejsca warte z historycznego punktu widzenia do zwiedzenia. Podczas przygotowania do mobilności opracowali i przeprowadzili wywiady z najstarszymi członkami swoich rodzin, poszukali swoich własnych korzeni tworząc drzewa genealogiczne. Stworzyli również prezentacje multimedialne na temat miejsc wartych zobaczenia w Polsce. Wszystkie te czynności przygotowały ich do udziału w zajęciach merytorycznych we Włoszech.
Uczestnicy projektu rozpoczęli mobilność 4 czerwca 2023 r. w godzinach porannych. Po przyjeździe do Berlina odbyli odprawę i weszli na pokład samolotu lecącego do Rzymu. Po dotarciu na miejsce, zakwaterowali się w hotelu, zjedli posiłek i ruszyli zwiedzać miasto. Zaczęli od Watykanu – kolebki dziedzictwa chrześcijan. W kolejnych dniach realizowali zadania merytoryczne projektu m.in. rozmawiali o systemie szkolnictwa obu krajach, tolerancji, prezentowali swoje drzewa genealogiczne i wywiady przeprowadzone w domu rodzinnym oraz miejsca warte zobaczenia w ich kraju. Włoscy uczniowie chętnie pokazali polskim partnerom miejsca, które warto zobaczyć w Rzymie. W ramach żywych lekcji historii grupa zwiedziła Koloseum, Panteon, Kapitol, mnóstwo parków rzymskich, Usta Prawdy, Hiszpańskie Schody, Ogród Pomarańczy z Tarasem Panoramicznym, Ostia Antica, a nawet zeszli pod powierzchnię miasta podziwiając katakumby. Każdy dzień był pełen wrażeń, podziwiania sztuki architektonicznej oraz zapierających dech w piersiach miejsc o znaczeniu historycznym. W niektórych częściach miasta można było dostrzec polskie akcenty tj. nazwy alejek w parku po naszych polskich poetach Adamie Mickiewiczu czy Henryku Sienkiewiczu. W Rzymie jest też kościół o nazwie Quo Vadis, a Włosi uważają Jana Pawła II za swojego papieża tak samo jak Polacy uważają go za swojego. Udział w projekcie to również niekończące się rozmowy z włoskimi partnerami. Po powrocie został również zorganizowany Dzień Włoski. Pierwszego dnia odbyły się warsztaty kulinarne, wszak potrawy również odgrywają ważną rolę w tożsamości narodowej i kulturze danego kraju. Uczestnicy warsztatów mogli zaobserwować wykonywanie tradycyjnych włoskich deserów oraz sami taki przyrządzić. Następnego dnia odbyły się warsztaty językowe, w których wzięli udział native speakerzy. Dzięki temu uczestnicy mobilności mogli sprawdzić poziom swoich umiejętności językowych.
W trakcie realizacji zadań projektowych młodzież planowała swoją podróż i budżet, komunikowała się w języku angielskim podczas codziennych czynności we Włoszech. Byli dla siebie wsparciem w chwilach tęsknoty za domem oraz wspólnie rozwiązywali problemy wynikające z pobytu za granicą. Polscy i włoscy uczniowie bardzo chętnie ze sobą współpracowali, wykazali się otwartością i tolerancją wobec innej kultury i kraju. Uczestnicy mobilności spędzili ze sobą dużo czasu, dyskutowali i wspólnymi siłami wykonywali zadania, jakie stawiał przed nimi projekt. Uczniowie wraz z opiekunami wrócili bogatsi o nowe doświadczenia, emocje i wspomnienia. Każdy z nich pozytywnie ocenia wyjazd oraz współpracę szkół.
zdjęcia z wycieczki w załącznikach