11 marca br. odbyło się spotkanie Burmistrza Kostrzyna na Odrą Andrzeja Kunta z Prezydentem Miasta Gorzowa Wlkp. Jackiem Wójcickim i Wiceprezydent Iwoną Olek. Tematem spotkania było między innymi omówienie wspólnych działań samorządów w zakresie poprawy komunikacji kolejowej w naszym regionie.
Przypomnieć należy, iż Miasto Gorzów Wielkopolski w ostatnich latach bardzo mocno zaangażowało się w działania, których celem jest poprawa dostępności w komunikacji kolejowej północnej części województwa lubuskiego w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym
i międzywojewódzkim.
Po przeprowadzaniu szeregu analiz i konsultacji oraz przy wsparciu Burmistrza Kostrzyna nad Odrą, Wojewody Lubuskiego, Marszałka Województwa Lubuskiego, Przewodniczącego Sejmiku Województw Lubuskiego, Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Starosty Gorzowskiego, Lubuskiej Organizacji Pracodawców, wskazano między innymi na potrzebę budowy torów łączących górny i dolny poziom stacji Kostrzyn nad Odrą, o łącznej długości około 1500m, łączących linię nr 203 z 273, które pozwolą prowadzić ruch pociągów bez zmiany kierunku jazdy i zbędnych manewrów na stacji, w relacjach:
Nowe relacje InterCity:
(1) Warszawa - Poznań – Międzychód – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn nad Odrą – Szczecin – Świnoujście, (odcinek Gorzów Wlkp. – Międzychód – Poznań to projekt Kolej Plus);
(2) Trójmiasto/Bydgoszcz – Piła – Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn nad Odrą – Zielona Góra (…);
(3) Wrocław – Legnica – Bolesławiec – Żagań - Żary - Zielona Góra – Sulechów – Świebodzin - Międzyrzecz – Skwierzyna - Gorzów Wlkp. – Kostrzyn nad Odrą – Szczecin – Świnoujście (odcinek Sulechów – Świebodzin – Międzyrzecz to projekt Magistrala Zachodnia, odcinek Zielona Góra – Sulechów to projekt pn. SKALT - Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta)
Nowe relacje Regio:
(1) Gorzów Wlkp. – Kostrzyn nad Odrą – Szczecin – Świnoujście;
(2) Gorzów Wlkp. – Kostrzyn nad Odrą – Zielona Góra – Wrocław.
Przebieg torów łączących dolny i górny poziom stacji Kostrzyn został wypracowany
w trakcie konsultacji, które odbywały się w latach 2021 - 2023 pomiędzy: PKP PLK, GDDKiA, Wodami Polskimi, Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego, Wojewodą Lubuskim, Kostrzyńsko-Słubicką Specjalną Strefą Ekonomiczną, Urzędem Miasta Kostrzyn nad Odrą, Urzędem Miasta Gorzowa Wlkp. oraz Starostą Gorzowskim.
Natomiast dokładnie rok temu w trakcie spotkania, również dzięki uprzejmości Pana Burmistrza w Urzędzie Miasta w Kostrzynie, z przedstawicielami ww. instytucji udało się ostatecznie potwierdzić, iż w ramach opracowanego studium wykonalności dla linii nr 273 na odcinku Rzepin – Szczecin Podjuch, przebiegającej przez Kostrzyn, możliwe jest wybudowanie łącznic w najbliższym czasie w ramach planów inwestycyjnych PKP PLK.
Oba kierunki łącznic w Kostrzynie nad Odrą tj. do Szczecina i Zielonej Góry, zostały tak zaprojektowane, aby mogły powstać niezależenie od planowanej przebudowy całej stacji
w Kostrzynie, oraz niezależnie od siebie.
Łącznica w kierunku Szczecina neutralna dla dzisiejszego ruchu drogowego
w ulicy Sikorskiego, tj. nie zwiększająca częstotliwość zamykania przejazdu kolejowego w ciągu tej drogi, ma projektowaną długość ok. 850 m.
Natomiast łącznica w kierunku Zielonej Góry, o długości ok. 650 m, pozwoli na realizację bezkolizyjnego układu drogowego w ciągu ulicy Sikorskiego oraz drogi krajowej nr 22 z linią kolejową nr 273. Wspólnie z projektantami i pracownikami PKP PLK, przygotowane zostało rozwiązanie drogowo-kolejowe, pomiędzy ulicami Sikorskiego i Graniczną. Linia kolejowa nr 273 miałaby być wytrasowana w taki sposób aby pociągi wjeżdżające od strony Rzepina mógłby poruszać się z prędkością ok. 120 km/h. Wymagać to będzie przetrasowania linii kolejowej nr 273. Uwolniony zostanie pas terenu, na którym obecnie funkcjonują dwa tory linii kolejowej nr 273 i możliwe będzie wybudowanie nowej ul. Sikorskiego wraz z wiaduktem kolejowym nad linią 273, co pozwoliłoby na likwidację obu wąskich gardeł tj. przejazdów kolejowych w ciągu ulicy Sikorskiego i drogi krajowej nr 22. Wybudowanie nowego wiaduktu kolejowego oraz dróg dojazdowych, pozwoli wreszcie zlikwidować problem korków, w tej części miasta, w związku z częstym zamykaniem przejazdów kolejowych na linii nr 273. Tego typu rozwiązanie będzie możliwe pod warunkiem bezkolizyjnego skrzyżowania układu drogowego i kolejowego w ul. Niepodległości i ul. Sikorskiego.
Co ważne, w wyniku budowy łącznicy w kierunku Zielonej Góry i korekty przebiegu linii 273 kolejowej w okolicy targowiska, projektanci z PKP PLK zaproponowali budowę nowego przystanku kolejowego – Kostrzyn nad Odrą Zachód. Dzięki temu nowe perony obsłużą rejon Urzędu Miasta, targowiska oraz dzięki obwodnicy DK31 pozwolą obsłużyć komunikacją autobusową tereny przemysłowe.
Oczywiście jest to duże przedsięwzięcie, ale bez zaangażowania miasta i konieczności przebudowy dzisiejszego układu drogowego w tej części Kostrzyna kolej sama tego nie zrealizuje. Dlatego też niezbędne będzie porozumienie się drogowców z Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządu Dróg Wojewódzkich, Zarządu Dróg Powiatowych i Dróg Gminnych z koleją w tej sprawie.
Dodać należy również, iż poprawa przepustowości węzła kolejowego Kostrzyn nad Odrą, będzie miało kluczowe znaczenie w obsłudze transportem kolejowym dynamicznie rozwijającego się Zespołu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Budowa łącznic w Kostrzynie otwiera także szybkie i nowoczesne projekty pasażerskie takie jak Magistrala Zachodnia, która pozwoli na połączenie czterech miast wojewódzkich Polski Zachodniej, na jednej kolejowej linii komunikacyjnej (Szczecin – Gorzów Wlkp. – Zielona Góra – Wrocław).
Dlatego też kluczem do lepszych połączeń kolejowych w regionie, a tym samym podniesienie jakości życia mieszkańców, jest przygotowanie infrastruktury kolejowej w takim zakresie, aby Ministerstwo Infrastruktury, mogło od grudnia 2031 roku uruchomić siatkę szybkich połączeń miast wojewódzkich z miastami powiatowymi
i głównymi generatorami ruchu. Celem jest wprowadzenie na lubuskie tory silnej siatki połączeń InterCity aby uzupełnić obecną ofertę regionalną.